Logga in

Bra offentliga affärer

siterips

Fryshuset – tar hand om ungdomsverksamheten i Borlänge

Nu är det klart att Fryshuset blir ny extern partner till Borlänge kommun, för att skapa ännu bättre möjligheter och förutsättningar för unga Borlängebor. Verksamheten ska komplettera och utveckla kommunens arbete med unga i Borlänge. Kommunen har jobbat för en lösning under drygt två år och nu har en formell upphandling genomförts.

I dag heter verksamheten Cozmoz Arena men tanken är att utveckla en långsiktig och levande mötes- och aktivitetsplats där det är de unga som styr och där deras engagemang tas till vara. En plats där man bygger positiva erfarenheter att ta med sig till skola, arbetsliv och en bra framtid.

Upphandlingen och avtalet med Fryshuset, som även har verksamheter i Stockholm, Skärholmen, Husby, Göteborg, Malmö, Kalmar och Danmark, föregicks av ett gediget förarbete där utgångspunkten var att LOU skulle följas till punkt och pricka. Upphandlingen föregicks också av en extern remiss. Utvärderingsmodellen utgick från ett fast pris där endast kvaliteten poängsätts. Borlänge fick bara ett anbud men som var mycket professionellt utformat. Det visar att idéburna organisationer är konkurrenskraftiga också i regelrätta annonserade upphandlingar.

– Vi är mycket nöjda med att Fryshuset går in som ny aktör för ungdomsverksamheten Cozmoz Arena, eftersom ”Fryshusandan” stämmer väl överens med våra värderingar. Deras arbete går ut på att finnas till för alla unga och fokuserar särskilt på dem som lever i eller riskerar att hamna i utanförskap, säger Kenneth Persson (S), arbetsmarknads- och socialnämndens ordförande.

Avtalet mellan Borlänge kommun och Fryshuset gäller i 3 år, med option på ytterligare ett år. Fryshusets verksamheter sträcker sig idag från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som riktar in sig på sociala utmaningar.


________________________
________________________