Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Helen Widin – ny i SOI’s styrelse

8 juni, 2017

Även om Helen Widin är ny ledamot i SOI’s styrelse så har hon gott om erfarenhet av styrelsearbete. Det framgick när vi fick en pratstund med Helen, som är Inköpschef i Kriminalvården.

– Hej Helen, hur ser din dagliga verksamhet ut?
– Kriminalvården är en nationell organisation, med mer än 10 000 medarbetare. Myndigheten har en intressant verksamhet och ett mycket viktigt uppdrag i samhället - att klienter ska ha en möjlighet till att efter verkställd påföljd vara bättre rustade för ett liv utan kriminalitet och missbruk. Vi är totalt 19 medarbetare som arbetar på Inköpsenheten. Jag arbetar tillsammans med 11 upphandlare, varav 5 är regionalt placerade, en e-handelsansvarig, en avtalsförvaltare, en affärs- och upphandlingsjurist och två upphandlingsassistenter.

Vi upphandlar för cirka två och en halv miljard per år och upphandlingarna spänner över ett stort antal område. Vi upphandlar dels det som Kriminalvården som organisation behöver, allt från pennor, möbler, resor till IT, konsulter och entreprenader etc. och dels upphandlar vi det som behövs i klientnära verksamhet som exempelvis hälso- och sjukvård, kläder, livsmedel, utbildning, material och utrustning för arbetsdrift, behandlingshem och säkerhetsrelaterade produkter.

– Vad fick dig att engagera dig i SOI's styrelse?
– Det var väl så enkelt att jag fick frågan och jag blev glad över att få den möjligheten. Jag har tidigare bland annat suttit i styrelsen i LfU och SKL Kommentus Inköpscentral och jag tycker styrelsearbete är stimulerande, där man både kan bidra till utveckling och också utvecklas. Upphandlingsområdet är ett spännande område som får allt mer fokus och det är viktigt med en oberoende kanal som driver upphandlingsfrågor, här har SOI en viktig roll. Det Ardalan Shekarabi sagt om SOI’s betydelse för den nationella upphandlingsstrategin bekräftar detta.

– Hur ser du på utvecklingen av den offentliga upphandlingen i Sverige?
– Det märks att den offentliga marknaden både utvecklas och är under tillväxt. Det blir successivt allt fler roller som behövs i arbetet och fler kompetenser är på väg in i den offentliga upphandlingen. Det ställer krav på utbildning så att det finns rätt kompetens för uppgifterna. Vissa kompetenser behöver också utvecklas ytterligare som exempelvis kravställning och förhandling. Vi måste också bli bättre på att öppna upp mer för leverantörernas tankar och idéer.
– Samverkan mellan inköpsverksamheterna och uppdragsgivarna i organisationerna måste bli förstärkas så att ansvar och befogenheter blir tydligare, exempelvis måste kravställaren ha rätt mandat i upphandlingsgrupperna. Har vi tydliga uppdragsgivare i organisationen har vi också en part för strategiska frågor som exempelvis hur upphandling kan stödja långsiktiga mål. I takt med att området utvecklas kommer det också bli viktigare att kunna återkoppla resultatet av arbetet.

– Hur ser du på SOI's framtida roll och verksamhet?
– SOI’s roll är viktig i arbetet med påverka och därmed till viss del också styra den offentliga diskussionen. Det är viktigt att vi medverkar i debatten, som exempelvis i Dagens Samhälle och inte minst i Almedalen, som är en viktig mötesplats.

Det är också viktigt att fortsätta driva och arbeta med frågor kring kompetensutveckling och nätverk för SOI:s medlemmar. Det finns en enorm kunskap bland SOI:s medlemmar och där vi genom att lära av varandras erfarenheter kan utveckla både oss som jobbar och den offentliga affären.

– Har du hjärtefrågor som du gärna vill lyfta?
– Ja, kompetensfrågan och strukturen i organisationen är sådana frågor. Hur inköpsverksamheten samverkar med resten av organisationen, hur roller, mandat och befogenheter ser ut och hur vi får rätt kompetens engagerade i inköpsprocessen.

– Jag kommer ju från IT-sidan och där är man väldigt strukturerad när det gäller hur man skriver kravspecifikationer. Detta görs inte på samma sätt i övrig offentlig upphandling och det skulle vara intressant att titta på hur detta kan utvecklas.

– Jag vill också ”göra LOU mer användarvänligt” så att det blir enklare för de som inte arbetar inom området att förstå upphandlingens ”verktygslåda” och vilken effekt man kan uppnå genom att använda den fullt ut .

– Och till sist, när du inte arbetar, vad gör du helst då?
– Hemma har jag just inlett min karriär som godkänd handledare för övningskörande tonåringar. Jag försöker också röra på mig en del och där familjens portugisiska vattenhund fungerar som min personliga tränare. Jag är lite av allätare på träningssidan och tycker om att springa, paddla, åka skidor, rida med mera. Sedan är det rätt skönt att bara koppla av och umgås med familj och vänner.