Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset
  • Virkesvägen 26
  • 120 30 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (säkrast mellan 10-12 vardagar)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Möt Carina Mattsson Sandberg – ny i styrelsen

30 april, 2019

SOI’s nyaste styrelsemedlem är inköpschef i Region Jönköpings län

Vi får en pratstund med Carina Mattsson Sandberg som valdes in i SOI’s styrelse på årsmötet i Uppsala. Carina är jurist i botten, och kom ursprungligen från från leverantörssidan, där hon bland annat arbetat med juridiska informationstjänster.

Hej Carina, vad fick dig att i stället hamna i de offentliga inköpen?
– Jag tyckte att det verkade spännande med offentlig upphandling, och det var helt rätt. Här får man kombinera affärstänk och juridik och det är ett spännande område, där man hela tiden möter nya utmaningar. Jag tror det är ganska få som lämnar upphandlingen, för att i stället gå till privat sektor. Det här arbetet är alldeles för roligt!

Hur ser din vardag ut i arbetet som inköpschef?
– Vi är totalt 23 medarbetare här, varav 16 upphandlare, då inräknat 2 e-handelsansvariga och det är ett gäng med stor och bred kompetens. Jag arbetar helst så att vi inte har så många olika titlar, som controllers, kategoristyrningsansvariga etc. utan alla är involverade i hela processen, från marknadsundersökning till uppföljning. Dock har vi en leverantörsansvarig, Jenny Mak, som du har intervjuat tidigare. Hon arbetar mycket med att utveckla leverantörsdialogen. Och vi jobbar numera kategoristyrt med våra 11 kategorier.

Vår viktigaste uppgift internt är att lyfta inköp som en strategisk möjlighet för kärnverksamheten och att utgå från att de inte alltid vet att det är så. För att utveckla beställarrollen måste vi vara nära och vara inställda på att hjälpa till. Vi skall underlätta avrop, mäta besparingseffekter och även se till att få med beslutsfattarna.

Tänker ni göra SOI’s nya kompetenskoll?
– Ja, vi har inte bestämt exakt hur men jag tror att vi kommer att göra den gemensamt. Vi har gott om nischade kompetenser och att göra den tillsammans tror jag blir bra.

Vad fick dig att engagera dig i SOI’s styrelse?
– Dels tycker jag att SOI är ett fantastiskt nätverk och ett bra stöd i att utveckla vår verksamhet. Och SOI är även en bra och viktig påverkansorganisation, som skapar engagemang för offentlig upphandling. Rent konkret gick det till så att jag fick en förfrågan från valberedningen och jag behövde inte tänka länge!
Jag fick ett varmt välkomnande och upplever att det finns ett generöst klimat där man delar med sig av allt. Bjussigt är en bra beskrivning.

Hur kommer upphandlingen att utvecklas?
– Jag har ju arbetat med upphandling sedan 2011 och haft kontakt med den även innan dess. Jag ser att utvecklingen av leverantörsdialogen öppnar helt nya möjligheter och den ser ju helt annorlunda ut i dag än för bara några år sedan. Mer öppenhet, mer RFI, extern remiss, hearings, leverantörsträffar... Det ger nya möjligheter och tillför kunskap. Det är ju leverantörerna som har mest kunskap om det vi köper.

Hur ser du på SOI’s framtida roll?
– SOI kommer att fortsätta att vara ett starkt stöd för medlemmarna. Både genom konkreta exempel för vardagen och för att tillföra det större perspektivet. Det svåraste är kanske de regionala nätverken, respektive ”branschnätverken” för olika specialiteter inom upphandling. Där krävs entusiaster som tar initiativ. Men SOI kommer att vara på hugget och fortsätta att vara en klok organisation!

Har du någon speciell hjärtefråga?
– Ja, jag brinner verkligen för leverantörsdialogen, att vi tillsammans jobbar med lösningar som utvecklar våra kärnverksamheter.

Och till sist, vad gör du på fritiden?
– Ha ha, jag tillhör inte dem som springer maraton eller bestiger berg. Däremot går det mycket tid till att skjutsa barnen till olika aktiviteter. Men något besök på gymmet kan det i alla fall bli. Och jag cyklar faktiskt Tjejvättern varje år. Vi har också en stuga på Öland.