Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Kristina Lundin – ny i SOI’s styrelse

25 maj, 2020

Inköparna skall bli mer synliga i verksamheten

Hej Kristina, du är ju ny i SOI’s styrelse. Hur ser din bakgrund och dagliga verksamhet ut?
– Jag är i grunden ekonom och började redan 2004 som upphandlare på Luftfartsverket. Jag har arbetat både som upphandlare och upphandlingskonsult sedan dess. För ett år sedan började jag som inköpsstrateg på Transportstyrelsen och sedan årsskiftet är jag tillförordnad inköpschef. . Vi är 15 personer, varav några sitter i Örebro, medan de flesta av oss sitter här i Norrköping.
Men just nu arbetar de flesta hemifrån. Det är på gott och ont, många informella samtal försvinner men Skype fungerar bra och på sikt innebär detta att vi lär oss nya sätt att jobba.

Just nu ligger mycket fokus på återinförandet av kategoristyrning. Det bedrivs väldigt bred men också väldigt specialiserad verksamhet inom Transportstyrelsen, IT och programvaror är viktiga delar, vi har allt från körkortshantering och trängselskatt och uppdragen är ju kopplade till både vägtrafik, sjöfart, luftfart och järnväg samt det interna stödet i verksamheten. Just nu blir ju också personalfrågor och fungerande information till alla särskilt viktigt.

– Vad fick dig att bli engagerad i SOI’s styrelse?
– SOI har varit en viktig organisation för mig ända sedan jag blev upphandlare 2004. Att jag nu sitter med i styrelsen beror helt enkelt på att jag fick frågan av valberedningen.

– Hur ser du på utvecklingen av den offentliga upphandlingen i Sverige?
– Som upphandlare har vi en helt annan status i dag. Och vi vill ju ha medarbetare med bra kompetens och utbildning, där saknar jag att vi fortfarande inte har en bred högskoleutblidning. Fortfarande tycker jag ibland att vi kommer med förslag ”underifrån”, förslag som borde komma från ledningen, som exempelvis kategoristyrningen. Vi behöver komma ännu längre ifrån ”lägsta pris-tänket”. Ofta känner man att man vill omvända ledningen, så här kan det bli bättre.

– Hur ser du på SOI’s framtida roll och verksamhet?
– Redan då jag kom med hade SOI en vision om hur fokus borde flyttas från juridiken till den goda affären. I dag är SOI en viktig organisation för hela branschen, alla lyssnar på SOI. Det finns fortfarande viktiga frågor att driva, kring den högre utbildningen, ännu mer affärsfokus, förenkling av regelverket.

Men mycket positivt har hänt, Upphandlingsmyndigheten är ett bra stöd i dag och det gäller även kriterieverksamheten. Man har hittat sina former mer och mer och man genomför många bra aktiviteter.

SOI kommer att ha en viktig roll även framåt, som pådrivare och utvecklare av framtidens förhoppningsvis allt smartare och effektivare inköpsverksamhet i den offentliga sektorn.

– Har du hjärtefrågor inom upphandling som du gärna vill lyfta?
– För mig är en viktig fråga vad inköparen kan bidra med för mervärden. Vi skall bli mer synliga i verksamheterna och utveckla dialogen både med dem och med leverantörerna. Fokus på affären mer än på att vara en avtalsfabrik. Själva upphandlingen är ju bara en liten del i processen och vi skall tänka avtalsförvaltning snarare än uppföljning.

– Och slutligen, när du inte arbetar, vad gör du helst då?
– Jag har två små pojkar, fem och två år gamla och är väldigt gärna med dem. Och lite tid hinner jag lägga på trädgården och lite projekt hemma. Jag har ju spelat basket och ägnat mig åt andra idrotter, men det får bli tid för sådana aktiviteter lite längre fram.