Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Hands on på Kost & Närings höstseminarier

24 september, 2017

Hållbarhetstider kontra matsvinn – och ekonomi. Det var vad som livligt diskuterades på seminarierna i Malmö, Stockholm och Kramfors.

På seminariet i Stockholm hade ett 70-tal personer samlats för föredrag innan lunch och för konkreta gruppdiskussioner på eftermiddagen.

Eva Sundberg och Ingela Dahlin hette talarna från Livsmedelsverket och från Upphandlingsmyndigheten kom Eva Edin och Monica Sihlén. Dessutom fick vi höra Stefan Calrell från Martin & Servera berätta om projektet mot matsvinn i Halmstad. Sammanhållande för dagens övningar var Anita Åberg, upphandlare från Kramfors som även är mycket engagerad i Kost & Närings Fokusgrupp Upphandling och har ett förflutet förflutet som måltidsansvarig i Kramfors.

Hur lägger vi upp det här? Eva, Ingela, Monica och Eva funderar.

Stefan Calrell, Martin & Servera

Eva Sundberg från Livsmedelsverket visade en kortfilm, Food Waste is Money Waste, som visade sambandet mellan matsvinn och pengar genom att man fick se kockar tillreda sedlar och mynt, med såser och tillbehör, och hur sedan måltidsresterna skrapades ner i sopsäckar och slängdes. Hon talade också om Bäst före – bra efter, vad gör jag med maten efter bäst för-datum? Det blev en hel del frågor och diskussioner bland publiken utifrån den frågan.

Ingela Dahlin från Livsmedelsverket berättade att globalt sett en tredjedel av all mat som produceras går förlorad och att svinnet uppstår i alla led i livsmedelskedjan. När vi häller bort en kopp kaffe tänker vi inte på att det gått åt 140 liter vatten för att producera bönorna till den. I FN:s globala hållbarhetsmål ingår att matsvinnet skall halveras till 2030, vilket är absolut nödvändigt om maten skall räcka till jordens snabbt växande befolkning.

Monica Sihlén från Upphandlingsmyndigheten berättade om olika pågående projekt för att minska matsvinnet, exempelvis om Västmanlands arbete med framtidens patientmat och om vikten av att gå över från mottagningskök till tillagningskök, om hur man i Sala serverar Kökets Val, som görs av överblivna rester från andra måltider. (När hon gick på gymnasium i Sundbyberg kallades samma typ av anrättning för Husmors fröjder). Hon berättade också om hur sjukhuset i Sundsvall har lyckats halvera matsvinnet genom att patientanpassa måltiderna bättre, med fler rätter att välja på och genom att olika tillbehör som råkost, smör och bröd inte följer med varje portion utan beställs av de patienter som vill ha. I pengar blev besparingen nästa fyra miljoner kronor per år.

Slutligen pratade Eva Edin från Upphandlingsmyndigheten om relevant kravställning, förpackningsstorlekar efter behov, differentierade krav på hållbarhet, sensoriska och andra kvalitetstester och om hur kombinationer av krav i upphandlingar faktiskt kan orsaka matsvinn.

Efter en god lunch var det dags för eftermiddagens övningar, som hade ett intressant upplägg. Publiken delades upp i fyra grupper som fick vandra runt och i tur och ordning ha diskussioner med Upphandlingsmyndigheten, Livsmedelsverket, grossister och leverantörer och där det blev intensiva och engagerade diskussioner. Intressant var att höra om de problem som skapas av 2/3-delsprincipen och hur den skapar helt onödigt matsvinn då felfria produkter måste kasseras. Olika praktiska möjligheter att lösa detta diskuterades.

Den frågan kom upp igen vid dagens avslutning, då Kost & Näring presenterade ett pågående projekt, en Hållbarhetstrappa för livsmedel. Hos grossisterna fick vi också veta att om en svensk kommun vill upphandla svensk mat och formulerar det så i ett upphandlingsdokument så kommer detta inte att överprövas av Svensk Cater, Menigo eller Martin & Servera (som var de tre grossister som deltog i seminariet).

Anita Åberg, som höll i arrangemanget, var mycket nöjd med dagen, både kunskapsmässigt och med det stora engagemanget och intresset från publiken. Hon tycker att vi nu har ett helt annat läge i livsmedelsbranschen och har kommit långt när det gäller dialog och problemlösning. Och det var ju detta som präglade hela seminariedagen, praktisk problemlösning i dialog mellan alla ingående parter. Det märktes tydligt i de avslutande diskussionerna att publiken och de medverkande var lika nöjda som Anita.