Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Frukostseminarium kring arbetsrättsliga villkor

29 juni, 2017

Det rykande aktuella ämnet lockade 220 åhörare till Upphandlingsmyndighetens seminarium.

Torsdagen den 15 juni hade Upphandlingsmyndigheten bjudit in till frukostseminarium. Trots att man valt en större lokal än vanligt och dessutom sände på webben så fylldes platserna med intresserade, totalt 220 personer.  

Modererade gjorde Filip Brännström från Upphandlingsmyndigheten och då ingick även att ta emot talrika SMS med frågor både från de närvarande och från webbpubliken. 

Inger Ek, Upphandlingsmyndighetens generaldirektör, konstaterade i sitt inledningsanförande att det i grunden handlar om den enskildes villkor och att de generella kraven på öppenhet och transparens ibland kolliderar med den svenska modellen. Det kommer att krävas myndighetssamverkan för att hitta var det finns ”otillständiga arbetsvillkor”. Vi har tagit fram grundläggande stöd i ett första steg och känner oss både ödmjuka och peppade inför uppgiften. Vi tittar också noga på hur Stockholm, Göteborg och Malmö har tagit gemensamma tag i frågan.

Charlotta Frenander och Elisabeth Åberg, Upphandlingsmyndigheten och Carin Carlsson från Stockholms stad.

Charlotta Frenander konstaterade inledningsvis att uppdraget handlar om att säkerställa att anställdas villkor är i nivå med kollektivavtal och att offentliga medel inte skall användas för arbete på oskäliga villkor i andra länder, utifrån ILO’s kärnkonventioner. Reglerna gäller för upphandlingar över aktuellt tröskelvärde i LOU, LUF och LUK och som har påbörjats efter 1/6 2017. På myndighetens FAQ finns mer information att hitta. I korthet innebär bestämmelserna att upphandlande myndigheter och enheter är skyldiga att ställa arbetsrättsliga villkor om lön, semester och arbetstid i nivå med kollektivavtal om det är behövligt och de gäller även för underleverantörer. De gäller för varor, tjänster, byggentreprenader och koncessioner och bedömningen av vad som är behövligt görs av varje upphandlande myndighet för sig.

Stödet kommer att utvecklas i en stegvis process och med målet att skapa en enhetlig praktisk tillämpning som utgår från propositionen, inklusive revidering, nyutveckling och exempel.

Charlotta påpekade att alla myndighetsbeslut kan överprövas och det gäller även upphandlingar under tröskelvärdet.

Elisabeth Åberg talade om ILO’s kärnkonventioner och att de skall användas när svensk arbetsrätt inte är tillämplig. De gäller i hela leverantörskedjan. De arbetsrättsliga villkoren måste kunna kontrolleras/följas upp. För att få veta mer om riskanalyser så se Upphandlingsmyndighetens hemsida. Särskilt prioriterade är följande områden. Bygg & fastighet, Sjukvård & omsorg, Livsmedel, Fordon & transport, IT & telekom, Städ & kemikalier, Kontor & textilier, Giftfri förskola. I rutinerna bör ingå Policy, Ansvarig, Riskanalyser, Uppföljning & avvikelsehantering.

Vid bedömning av behovet bör följande ingå. Risk för oskälig lön, semester och arbetstid. Arbetstagare som utför upphandlad tjänst. Snedvridning av konkurrens. Schabloniseras (bransch).

I arbetet har Upphandlingsmyndigheten skaffat information från följande myndigheter. Upphandlande myndigheter, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Skatteverket samt från Arbetsmarknadens parter.

Riskindikatorer för oskäliga arbetsvillkor har definierats så här.

  • Arbetsmarknaden: Lågkvalificerade yrken, Utländsk arbetskraft, Brister i arbetsmiljöarbete och Låg kollektivavtalstäckning.
  • Branschen: Komplexa leverantörskedjor, Konkurrensutsättning.
  • Systematiska brott mot lagar & regler – särskilda regleringar: Svartarbete, Ekobrott, Skattebrott, Arbetstidsbrott.

Elisabeth berätta att myndigheten nu kommer nu att gå vidare med Bygg, Taxi och Städ. Och fler kommer.

Därefter återkom Charlotta Frenander utifrån följande tre punkter.

Vilka villkor ska ställas, Underleverantörer och Hur villkoren uppfylls. 

Utgångspunkter för vilka villkor som ska ställas är;

  • Om det är behövligt ska villkor om lön, semester och arbetstid ställas i en upphandling.
  • I nivå med lägsta nivåer – en arbetsgivare kan alltid erbjuda arbetstagarna bättre villkor.
  • Lön – regleras uteslutande genom kollektivavtal och enskilda avtal
  • Arbetstid och semester enligt lag och eventuellt i kollektivavtal.
  • Villkoren gäller för arbetstagare som utför arbete inom ramen för kontraktet.

Utgångspunkterna för att identifiera kollektivavtal är;

  • Villkoren ska utgå från den lägsta nivå som följer av ett centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige på motsvarande arbetstagare i den aktuella branschen.
  • Vilket kollektivavtal?
  • Centralt
  • Tillämpligt
  • Information om parter och kollektivavtal finns på vår webb

Utgångspunkter för att fastställa villkor och nivåer för lön, semester och arbetstid är;

  • Samtliga villkor från samma kollektivavtal
  • Alltid minst motsvara nivåer som följer av lag
  • Identifiera villkor – möjliga att fastställa (?)
  • Samtliga tre villkor ska ställas som huvudregel
  • Sifferlösa avtal
  • Begränsad möjlighet att ta del av avtal
  • Oklar lydelse i avtal

 Villkoren ska framgå av upphandlingsdokumenten

Ett påpekande gjordes, om Upphandlingsmyndigheten tagit fram villkor enligt ett centralt kollektivavtal har vi haft samråd med parterna.

Utgångspunkter för villkor som gäller för underleverantörer;

  • Leverantören ska säkerställa att dennes underleverantörer uppfyller villkoren enligt kontraktet.
  • Leverantören ska åläggas att se till att villkoren följs
  • Avser underleverantörer som direkt medverkar till fullgörande av kontraktet.
  • Den personal som producerar eller sätter samman en vara, tillhandahåller en tjänst eller utför arbete i byggentreprenad.
  • Oavsett antal mellanled.
  • Men koppling till föremålet för upphandling

 

Utgångspunkter för hur en leverantör på olika sätt kan uppfylla villkoren (se LOU 17 kap. 5§);

  • Leverantörer som är bundna av kollektivavtal
  • Leverantörer som inte är bundna av kollektivavtal
  • Leverantör som kan åberopa en utstationeringssituation

 

Carin Carlsson från Stockholms stad berättade därefter om samarbetet mellan Stockholms stad, Göteborg och Malmö. Syftena med samarbetet har varit att skapa gemensamma målsättningar kring arbetsrätten, att skapa transparens och tydlighet mot leverantörsmarknaden, att ha gemensamma villkor och nivåer.

 

Vi bjöd in arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer inom måleri, el och bygg och har fått in underlag från samtliga. Ambitionen är en gemensam tolkning av lägsta nivåer. Om konsensus saknas har städerna utformat särskilda arbetsrättsliga kontraktsvillkor.

 

Några viktiga punkter att tänka på för er som ger er in i ett liknande arbete.

  • Avvägning mot PUL.
  • Övergripande kontraktsvillkor.
  • Viktigt med effektiv uppföljningsmetod.
  • Tidsaspekten. Det tar längre tid än ni tror.
  • Dialog och samverkan är nyckeln
  • Fokusera på de områden där det föreligger risk.
  • Avsätt resurser
  • ... våga!

 

Nästa steg för oss blir att uppdatera villkoren med nya nivåer från 1/6, att täcka ytterligare yrkeskategorier och att gå från teori till praktik. Andra får gärna använda våra resultat och jag kommer att arbeta några månader på Upphandlingsmyndigheten för att få in verksamhetsperspektivet. (Resultaten har nu publicerats och kan hämtas här).

 

Inger Ek sammanfattade seminariet i några punkter 

  • Arbeta smart – få tillgång till städernas arbete
  • Skapa ökad enhetlighet
  • Få in faktaunderlag (vi kommer att öka samarbetet med övriga myndigheter)
  • Jobba vidare med områden med stora volymer, bland annat Bygg och anläggning, Livsmedel, Sjukvård, Städ och Taxi.