Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Kvalitet i upphandling av äldreomsorg

29 juni, 2017

SIQ och SQMA inleder ett nytt, mycket spännande och annorlunda forskningsprojekt under våren 2017, som har fokus på kvalitet i upphandling och uppföljning av äldreomsorg.

Upphandling av äldreomsorg i Sverige är starkt präglat av en statisk syn på kvalitet. Förfrågningsunderlagen i upphandlingar innehåller ofta flera hundra detaljerade ska-krav som är svåra att följa upp och inte utgör ett tillräckligt underlag för förbättringar under avtalsperioden. SIQ utvecklade 2014-2015 på uppdrag av Svenskt Näringsliv en dynamisk kvalitetsmodell för äldreomsorg. Kvalitetsmodellen kan användas i upphandlingen och i utvecklat partnerskap mellan kommun och vårdföretag för att följa upp och förbättra kvaliteten under hela avtalsperioden. 

Forskningsprojektet kommer att bestå av tre faser: (1) Utbildning i kvalitetsmodellen och dess metodik; (2) Upphandling; och (3) Utveckling av partnerskap. Projektet kommer att pågå under tre år (2017-2019). Tre kommuner och ett vårdföretag medverkar: Västerås Stad, Örebro kommun, Linköpings kommun och Attendo.

Forskningsprojektet genomförs inom ramen för SQMA – Swedish Quality Management Academy, ett forskningsnätverk bestående av följande lärosäten: Chalmers tekniska högskola, Högskolan Väst, Karlstads universitet, Kungliga tekniska högskolan, Linköpings universitet, Luleå tekniska universitet, Mittuniversitetet, Mälardalens högskola, Uppsala universitet. SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling koordinerar nätverket och leder det aktuella projektet. Projektledare är Eva Domert, ansvarig Innovation och industrinätverk och medverkar gör även Åsa Rönnbäck, ansvarig Forskning och utveckling. Forskningen bedrivs av Chalmers genom Henrik Eriksson och Karlstad Universitet genom Carolina Camén.

SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling – är en stiftelse och ett industriforskningsinstitut utan vinstintresse som grundades 1990. Huvudmän är svenska staten via Tillväxtverket samt medlemsorganisationerna i Intressentföreningen Kvalitetsutveckling. Intressentföreningen består av medlemmar från både det privata näringslivet och den offentliga sektorn. Som oberoende part agerar SIQ utan särintressen och kan därför vara en neutral och opartisk brygga mellan akademi och näringsliv.

Åsa Rönnbäck berättar att man tidigare publicerat en rapport, (Kvalitetsmodell för upphandling och uppföljning – exemplet äldreomsorg, 2015) på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Kommunerna upphandlar oftast till lägsta pris eller med kvalitetskrav, men det man ofta missar i upphandlingarna är betydelsen av ledarskap och medarbetarna, som har stor påverkan på kvalitet. Det forskningsprojekt som nu startas upp skall ytterligare utveckla öka kunskapen om hur man kan bedöma kvalitet i upphandling. I skrivande stund har projektet passerat fas 1 och utbildningen i ovan nämnda kvalitetsmodell och dess utvärderingsmetodik. Som nästa steg kommer Västerås Stad under hösten 2017 göra en skarp upphandling med hjälp av kvalitetsmodellen för att bedöma anbudsgivarnas kvalitetsarbete. Därefter ska en partnerskapsmodell utvecklas mellan Västerås Stad och vinnande anbudsgivare i syfte att åstadkomma förbättrad kvalitet. Forskningsprojektet kommer att följa denna upphandling och de resultat som kommer ut kommer att redogöras för i både en projektrapport och i vetenskapliga artiklar. Det är första gången sådan forskning genomförs i Sverige och det kommer att bli mycket spännande att se vad som kommer ut av projektet.

På SIQs hemsida hittar vi också artikeln Offentlig Upphandling kan bättre. Här följer ett citat ur artikeln. ”För att skapa förutsättningar för att åstadkomma förbättrad kvalitet under avtalsperioden behöver man bedöma hela verksamhetens kvalitetsarbete i upphandlingen och efterfråga hur en verksamhet arbetar. En anbudsgivare som har systematiska arbetssätt inom hela verksamheten och som dessutom utvärderar och förbättrar sina arbetssätt kommer med stor sannolikhet att kunna uppvisa förbättrade resultat och kvalitet under avtalsperioden.” För att läsa hela artikeln, klicka här.

Nyckeln är alltså att bedöma en organisations kvalitetsarbete i offentlig upphandling, då kvalitetsarbetet utgår från ett dynamiskt synsätt med fokus på utvärdering och förbättring.

På SOI:s hemsida kommer vi framöver att kontakta både forskarna och de parter som ingår i projektet liksom att följa upp resultatet.