Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

När det snöar i Stockholm

19 december, 2018

Stora störningar i livsmedelsleveranserna

Nedanstående är några utdrag ur rapporten ” Snöovädret i Stockholm 2016. Konsekvenser för livsmedelsförsörjningen ur ett leveransperspektiv” som är skriven av Ulrika Kumlien vid Försvarshögskolans Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet.

Det stora snöfallet som drabbade Stockholm i november 2016 ledde till omfattande men kortvariga konsekvenser för livsmedelsförsörjningen ur ett transport- och leveransperspektiv. En betydande mängd livsmedelstransporter blev kraftigt försenade eller uteblev helt. Lastbilar med livsmedelsleveranser fastnade i trafiken och blev stående över natten. Utöver leveransproblemen uppstod även utmaningar gällande lagerlogistik och personalbemanning. Dessa utmaningar kvarstod för leverantörerna och butikerna under ett antal dagar efter det att trafikläget i Stockholmsområdet hade återgått till det normala. Samtliga leverantörer som intervjuades uppgav att det tog minst fem dagar från och med snökaoset den 9 november innan deras verksamheter hade återhämtat sig från störningen. En viktig lärdom är därför att även en kortare trafikstörning i Stockholmsområdet kan ge upphov till mer utdragna störningar hos aktörer som bedriver transport- och logistikverksamhet.

Enheten för upphandling vid Serviceförvaltningen i Stockholms stad för även dialog med stadsdelsförvaltningarnas verksamheter och deras livsmedelsleverantörer om möjligheterna att styra leverantörernas prioriteringsordningar utifrån verksamheternas behov vid eventuella störningar. Uppfattningen hos representanterna från upphandlingsenheten är också att de avtal som finns för livsmedelsleveranser skulle kunna utvecklas i tydlighet om vad som gäller vid störningar liknande snöovädret. Det kan exempelvis handla om att tydliggöra när och hur länge force majeure kan åberopas.95 Sådana åtgärder skulle möjligtvis kunna minska risken att leveranser av särskilt prioriterade varor – till exempel specialkost – uteblir vid störningar.

Kommunikation och information förekom mellan kommunala och regionala samhällsviktiga verksamheter och deras livsmedelsleverantörer under snöovädret. Något strukturerat informationsutbyte mellan leverantörerna och Länsstyrelsen i Stockholm eller Samverkan Stockholmsregionen skedde dock inte under störningen. Inte heller Trafikkontoret hade någon kontakt med livsmedelsleverantörer under snöovädret. [...] Vid eventuella framtida trafikrelaterade störningar kan det också vara värdefullt att säkerställa att frågor rörande livsmedelsförsörjning redan i ett tidigt stadium uppmärksammas av offentliga aktörer med ansvar för beredskap och säkerhet.

Livsmedelskedjans beroende av transporter
Leveransproblemen för livsmedelskedjan som snöovädret orsakade understryker att livsmedelsförsörjningen i Stockholmsområdet är beroende av fungerande transporter. Fungerande transporter förutsätter i sin tur att framkomligheten för tung trafik är god på vägarna, då merparten av livsmedelsleveranserna till Stockholm transporteras med lastbil. Om det uppstår en omfattande störning i Stockholmstrafiken är risken därför överhängande att detta leder till konsekvenser för leveranser och försörjning av livsmedel.