Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Nu startar Upphandlingsakuten i Dalarna

25 maj, 2020

Upphandlingsdialog Dalarna vill utveckla ett kraftfullt stöd för upphandlare och leverantörer

Upphandlingsdialog Dalarna, UDD, är det forum som utifrån regionala behov och förutsättningar ska förmedla kunskap, visa goda exempel och ge metodstöd vid upphandling. Arbetet inom UDD samordnas av Länsstyrelsen Dalarna tillsammans med en arbetsgrupp som består av de myndigheter och organisationer i Dalarna som på olika sätt berörs av offentlig upphandling.

Nu kraftsamlar UDD för att göra vad man kan under rådande pandemi. Man lanserar ett brett paket med åtgärder och insatser. Så här presenteras initiativet .

Nu startar vi Upphandlingsdialog Dalarnas UPPHANDLINGSAKUT
Den pågående coronapandemin innebär stora och allvarliga påfrestningar både för Dalarnas medborgare och för vårt regionala näringsliv. Åtskilliga stödaktiviteter har redan startats inom region och kommuner. Men även den offentliga upphandlingen kan vara ett viktigt stöd för våra regionala företag, framför allt för de små och medelstora företagen.

Därför startar Upphandlingsdialog Dalarna (UDD) nu en upphandlingsakut.
– Projektet vänder sig främst till företagen i Dalarna, berättar Kerstin Angberg Morgården, Länsstyrelsens projektledare för UDD. Vi kommer nu att erbjuda både kostnadsfri utbildning och fem timmar kostnadsfritt individuellt stöd vid upprättande av anbud. Vi arrangerar webbseminarier och introducerar en Upphandlingsblogg där vi berättar om möjligheter, erfarenheter och vad som är på gång. Vi kommer också att ytterligare samverka med kommunernas näringslivsutvecklare och med Dalarnas bransch- och intresseorganisationer

– Vi erbjuder också en särskild Upphandlingslots för rådgivning till upphandlare/inköpare för att förmedla de särskilda möjligheter som kan användas under pandemin, med syfte att underlätta för leverantörerna. Det kan handla om utökade möjligheter för direktupphandlingar, snabbare betalningar till leverantörer, lägre krav på formalia och på kreditvärdighet under krisen, utbildningsinsatser, att säkra upp leveranser genom att upphandla i närområdet och mycket annat.

– I projektets steg två, då vi kommit förbi den akuta krisen, kommer vi också att se framåt. Pandemin kommer inte att vara den sista krisen i historien. Det handlar om att, framför allt inom vårt närområde, säkra upp en robust försörjning kring viktiga produkter och tjänster inför en eventuell ny kris. Vilka övriga kriser kan komma att dyka upp? Hur undviker vi kostnadsdrivande krav eller krav som utestänger de mindre leverantörerna? Hur kan vi förenkla upphandlingarna? Hur kan vi bidra till att få fart på vårt regionala näringsliv? Vad kommer en liten kommuns beställare/upphandlare att behöva hjälp eller stöttning med när vi ska starta upp igen efter Corona?

Mari Jonsson, kommunalråd i Borlänge är ordförande i UDD’s styrgrupp. – Jag tycker detta är ett utmärkt initiativ från UDD. Vi vill alltid få med de lokala och regionala företagen i våra upphandlingar och under krisen kan den offentliga upphandlingen verkligen bidra till att ge våra företag fast mark under fötterna.

Karin Ringsby är ordförande i Företagarna Dalarna och sitter med i UDD’s styrgrupp.
– Jag har i många år arbetat för att få fler företag att lämna anbud i upphandlingar. Det är inte alltid enkelt att delta men det kan ha en stor långsiktig betydelse för företagen när det blir dåliga tider. Jag är väldigt glad åt UDD´s initiativ och tror att Upphandlingsakuten kan betyda mycket för näringslivet i Dalarna.