Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Thomas Idermark om standarder för offentlig upphandling

25 augusti, 2017

Möt VD:n på SIS, Swedish Standards Institute.

- Att utveckla användningen av standarder i offentlig upphandling innebär både att underlätta arbetet för de offentliga upphandlarna och att stärka den inre marknaden, säger Thomas Idermark, VD på Swedish Standards Institute. Foto: Sten Jansin.

Thomas Idermark, låter namnet bekant? Inte så konstigt i så fall, Thomas var under ett antal år VD på SKL Kommentus och många SOI-medlemmar känner honom sedan den tiden. Nu är Thomas VD på SIS, Swedish Standards Institute, som nyligen flyttat till nya, fräscha lokaler vid Torsplan i Stockholm. 

I dag är endast mellan 1-2 procent av de standarder vi arbetar med nationella, berättar Thomas. SIS är representerat i de högsta beslutande organen i CEN, som arbetar med europeiska standarder, och i ISO, som arbetar med globala standarder. Standarder är ett viktigt verktyg för att underlätta export och handel och SIS är mycket aktivt i det internationella samarbetet och arbetet i flera nya ISO- och CEN-sekretariat leds i dag från Sverige. 

Under 2016 har EU:s planer på att stärka den inre marknaden tagit sig uttryck i ökat fokus på standardisering och den offentliga upphandlingen är ett av de viktiga områden som kan utveckla denna marknad. SIS har därför satsat på Joint Initiative, där EU-kommissionen och europeiska standardiseringsrepresentanter samarbetar. 

– Offentliga upphandlare är inte obekanta med standarder och en undersökning har visat att cirka hälften av upphandlarna använder standarder på ett bra sätt, säger Thomas.  Däremot är inte upphandlarna, till skillnad från mängder av andra företag och organisationer, med och påverkar hur standarder utformas. En standard är ju egentligen en överenskommelse om ett gemensamt arbetssätt och en gemensam kvalitetsnivå. Skillnaden mot exempelvis Upphandlingsmyndighetens kriterier, som ju också är ett utmärkt hjälpmedel, är att standarder även är internationellt giltiga. 

– Det finns mängder av områden inom den offentliga upphandlingen där standarder skulle underlätta upphandlingsarbetet. Det kan handla om allt från IT till vård och omsorg, standarder för upphandling av ramavtal, för seriositetskrav i upphandling, för medicintekniska upphandlingar etc. Vi arbetar nu med en kartläggning av hur standarder används i andra europeiska länder och under hösten skall vi ta fram en guide kring hur man kan använda standarder i offentlig upphandling. 

– Vår förhoppning är att vi tillsammans med SOI skall hitta lämpliga former för hur och inom vilka områden som upphandlarna skulle kunna bli delaktiga i arbetet med att utarbeta standarder för europeisk offentlig upphandling, så att de både tjänar upphandlarnas syften och behov, samtidigt som de bidrar till att utveckla den inre marknaden i Europa, avslutar Thomas.

 

Några korta fakta om SIS (2016)
 

  • 175 internationella sekretariat och arbetsgrupper som SIS ansvarar för.
  • 293 svenska standardiseringskommitéer.
  • 1 490 nya och reviderade standarder publicerades under 2016.
  • 2 170 deltagande företag och organisationer.
  • 4 253 deltagande experter.