SOI är medlemsorganisationen för offentliga inköpare i Sverige. SOI utvecklar den offentliga affären genom kunskap, påverkan och kompetensutveckling.
Den offentliga sektorn i Sverige köper in för över 800 miljarder kronor varje år. Hos SOI samlas de offentliga inköparna för att få kompetensutveckling, för att nätverka och för att förbättra regelverken för offentliga inköp och upphandlingar.
Idag har SOI 1 700 medlemmar fördelat över hela landet och med arbetsplats inom både kommuner, regioner och landsting samt statliga myndigheter.
SOI arbetar genom att utveckla, påverka och inspirera för att våra medlemmar ska ges bästa möjliga förutsättningar för att skapa bra offentliga affärer.
Sveriges Offentliga Inköpare arbetar för att skapa bra offentliga affärer. Och bra affärer kräver kunskap. Därför arrangerar vi konferenser, kurser och nätverksaktiviteter för våra medlemmar och andra aktörer inom offentliga inköp.
I våra ögon är bra offentliga affärer en förutsättning för kärnverksamheten inom den offentliga sektorn. Därför påverkar vi politiker och myndigheter för att få till ett flexibelt regelverk som möjliggör bra och innovativa affärer.
Sveriges Offentliga Inköpare arbetar för ett helhetsgrepp om offentliga inköp – och inte enbart för att det kan sänka kostnaderna. Inköpen är ett viktigt verktyg som kan driva utvecklingen och höja kvaliteten på verksamheter i den offentliga sektorn.
Föreningen bildades 1979-11-05. Under åren har föreningens stadgar reviderats kontinuerligt. Dessa stadgar antogs på årsmötet 2023-04-26.
Verksamhetsområdeschef
Arbetsförmedlingen
010-488 36 80
Inköpsstrateg
Transportstyrelsen
010-495 51 77
Upphandlingschef
Huddinge kommun
08-53530298
Upphandlingschef
Karlstads kommun
054-540 12 51
Upphandlingschef
Uppsala kommun
018-727 21 24
Processansvarig upphandling, Senior Advisor
Region Stockholm
070-0891079
Gruppchef upphandling
Region Uppsala
018-611 66 98
0767-24 85 20
Strategisk inköpschef
Region Blekinge
0455-73 63 00
Kammarkollegiet
08-7000799