Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Konkurser i bussbranschen i Coronapandemins spår

24 februari, 2021

Preliminära siffror visar att 17 bussföretag gått i konkurs Coronaåret 2020 skriver Bussbranschnytt

Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag .

Men våren 2021 kan bli ännu tuffare än Corona-året 2020 för många bussföretag.

- Det är ändå förvånansvärt få konkurser bland bussföretagen under 2020 med tanke på den oerhört tuffa tid bussföretagen gick igenom i fjol. Utan regeringens olika stödåtgärder, där vi tillsammans med Transportföretagen, Svenskt Näringsliv, SRF och många andra varit pådrivande och med fakta och vittnesmål från medlemsföretag kunnat visa på det förtvivlade läget i branschen, hade konkurserna sannolikt varit fler. Nu kämpar många företag för att överleva våren.

Att utbetalningarna för omställningsstöd under månaderna hösten 2020 kan sökas först i februari i år enligt regeringens besked gör att vi ser att många kommer få oerhört svårt att klara likviditeten. I Norge och Danmark till exempel utbetalas motsvarande stöd snabbare. På sikt kan det leda till att svenska bussföretag får en sämre konkurrenssituation gentemot kollegor i våra nordiska länder, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
 
Vid den nyligen genomförda nationella konferensen TransportForum svarade också infrastrukturminister Tomas Eneroth på en direkt fråga om stöd för avställda turistbussar att inte heller han uteslöt detta för framtiden.

I sitt nyhetsbrev berättar Bussbranschnytt dessutom att Sverige i flera avseenden är ett internationellt föregångsland inom miljö- och klimatarbetet. Inte minst den svenska kollektivtrafiken utgör ett framträdande exempel. Som ett resultat av stora offentliga och privata investeringar i kollektivtrafik och hållbart resande skapar svenska företag världsledande innovationer och trafiklösningar. Den svenska kollektivtrafiken har också till stor del redan fasat ut smutsiga drivmedel till förmån för förnyelsebara.

För hela landets offentligt upphandlade busstrafik är andelen bussar som drivs med förnybara drivmedel, det vill säga framför allt biogas och biodiesel, över 90 procent. Dessutom ser vi nu också en elektrifiering av bussflottan i Sverige och Europa. Nyttan för klimatet och samhällsekonomin av att kollektivtrafiken på det här sättet tagit på sig ledartröjan för omställningen till en fossilfri fordonsflotta är obestridlig. Svensk busstrafik har redan i dag med råge överträffat både svenska och europeiska mål för att ställa om till en hållbar transportnäring.