Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Visions undersökning kring upphandlad hållbarhet

29 mars, 2021

Upphandlare är nyckelpersoner i det lokala hållbarhetsarbetet

Visions undersökning bygger på att man skickat ut en enkät till 650 medlemmar som arbetar som inköpare och upphandlare i kommuner, regioner och privat sektor. Av dessa valde hälften att besvara enkäten. Den huvudsakliga arbetsuppgiften i yrkesrollen, där närmare ett trettiotal olika titlar ingår, består i att köpa in varor och tjänster i upphandlingsprocesser.

91 procent av de svarande tycker att upphandling ska användas i syfte att nå sociala, ekonomiska och miljömässiga hållbarhetsmål. Majoriteten av upphandlarna i undersökningen (60 procent) arbetar redan med upphandling i syfte att nå hållbarhetsmål. Men nästan var femte (17 procent) känner inte till om den egna kommunen eller regionen ställer hållbarhetskrav i sin upphandlingsstrategi.
En övervägande andel (57 procent) tycker inte att det är tydligt hur de ska väga olika aspekter och krav vid hållbara upphandlingar. Många beskriver också att de har brist på tid, resurser eller att de arbetar ensamma som upphandlare. Mer än en fjärdedel av de tillfrågade uppger att deras arbetsgivare tillgodoser kompetensutveckling ”i ganska liten grad” eller ”inte alls”.

Ur skriftens förord saxar vi följande.
Upphandlare tycker att kommuner och regioner har stora möjligheter att strategiskt använda sitt inköpsarbete för att nå ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Samtidigt speglar svaren en frustration över att upphandlingen inte används som ett strategiskt verktyg i tillräckligt hög utsträckning. Dels handlar det om det faktiska utrymmet att jobba med detta – anställda måste ha rimlig arbetsbelastning och tillräckliga stödresurser för att kunna bidra i hållbarhetsarbetet på ett bättre sätt. De lokala politiska ambitionerna för hållbar upphandling måste också omsättas i realistiska hållbarhetsstrategier som kan följas upp. Med politiska ambitioner måste det följa praktiska förutsättningar att nå dem.

Undersökningen pekar på att det ofta är upphandlare själva som driver på för att ställa hållbarhetskrav på leverantörer, som kan vara både svenska och globala företag.

De stora globala frågorna kan kännas svåra och avlägsna, men lokalt i vardagen handlar det om att göra på nya och annorlunda sätt. Varför inte börja med att ta tillvara det som upphandlare kan och vill? avslutar Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision skriftens inledning.

I undersökningen ingår också att man tittat på upphandlarens utbildning och kompetens:
Upplägget på de sjutton sidorna ser ut så här.
• Upphandlare är nyckelpersoner i det lokala hållbarhetsarbetet
• Sammanfattning
• Varför en rapport om hållbar upphandling?
• Upphandling för att skapa ett hållbart samhälle
• Vision vill
• Om undersökningen
• Majoriteten har eftergymnasial utbildning
• Upphandlare efterfrågar kompetensutveckling
• Upphandling för att nå nationella hållbarhetsmål
• Goda möjligheter att ställa hållbarhetskrav
• Upphandlare ser möjligheter med hållbarhetskrav
• Hållbar upphandling på lokal nivå
• Hållbarhetsmål vanligt i upphandlingsstrategier
     Behov av tydligare mandat och bättre uppföljning
     Ansvaret för hållbarhetskrav läggs på individer
     Hållbar upphandling har stor potential
• Visions rekommendationer

Hela undersökningen hittar du här.