Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Kriser och möjligheter

11 april, 2022

Ordföranden har ordet

Äntligen! Det var känslan när vi den 29 mars kunde slå upp dörrarna för SOI’s årskonferens i Luleå.

SOI’s årskonferens har alltid varit mycket viktig för föreningen, av främst två skäl. För det första representerar konferensen en stor del av vårt unika erbjudande till er, våra medlemmar. Det är vår egen arena, som vi fyller med sådant vi anser är viktigt för att utveckla svenskt offentligt inköp och för att ge kunskap, inspiration och stimulans åt våra medlemmar. Idéer till föreläsningar kommer ofta från medlemmar eller knyter an till något som vi sett är aktuellt och viktigt för medlemmarna, även föreläsarna är i många fall våra medlemmar. Det nätverkande och de diskussioner som uppstår under våra konferensdagar utgör en oersättlig del av den kompetensutveckling som behövs för mer effektiva offentliga affärer. Vi håller också traditionellt föreningens årsmöte under konferensen, där styrelsen väljs och föreningens verksamhet presenteras. Sist men inte minst så är vår festmiddag en oerhört uppskattad plats för att ha roligt och bygga gemenskap och samhörighet inom kåren.

För det andra så ger årskonferensen vanligtvis ett ekonomiskt överskott som går till att finansiera föreningens övriga verksamhet under ett år, det som gör att vi som förening fortsätter vara relevanta och viktiga för det svenska samhällsbygget. Vi har också under många år kunnat bygga upp en viss ekonomisk säkerhet för att klara svårare tider, något som räddade oss under de gångna pandemiåren.

Så våren 2020 rådde en viss oro. Då tvingades vi med mycket kort varsel att flytta fram konferensen på (skulle det visa sig) obestämd tid i och med att covid-19 pandemin hade tagit fart på allvar i Sverige. I styrelsen pratade vi mycket om vad detta kunde innebära för föreningen. Finns det en risk att vi slutar synas, att våra medlemmar glömmer bort föreningen och att vår betydelse som auktoritet för hur den offentliga affären kan utvecklas minskar eller försvinner? Och hur ska det gå med ekonomin? Kommer föreningens egna kapital att ätas upp av kostnader som inte kan undvikas i och med att allt för Luleå 2020 redan var bokat?

Här vill jag stanna upp och tacka och berömma både er medlemmar och de företag och institutioner som varit involverade i konferensen. De förfrågningar vi fått om återbetalning av anmälningsavgifter har vi dessa år kunnat räkna på ett fåtal av ena handens fingrar, och vårt svar har accepterats. Våra värdar i Luleå (Kulturhuset, Luleå Arena m.fl.) har också varit otroligt hjälpsamma med möjligheter att flytta bokningar framåt och att minimera vår ”sunk cost”.

När det under hösten 2020 stod klart att det fanns mycket stora risker med att planera ett genomförande även våren 2021, så bestämde vi oss i styrelsen för att vi behövde ta kommando över situationen. På mycket kort tid planerade vi istället för en helt digital konferens över tre halvdagar under 2021, och vår konferensgrupp fick på rekordtid hitta en modell för hur det skulle kunna genomföras. Med proffsig hjälp av vår kommunikationsbyrå Gullers Grupp genererade den digitala konferensen ett ekonomiskt överskott och blev mycket väl mottagen av er medlemmar. Dessutom hade vi sedan något år planerat för vårt ”Program för erfarenhetsutbyte”. Som lite av en räddare i nöden var det dags att genomföra även det under 2021, och det digitala formatet fungerade finfint visade det sig. Genom programmet kunde vi erbjuda medlemsnytta, testa ett nytt koncept som vi avser fortsätta med, och även där generera ett visst ekonomiskt överskott.

”Never let a good crisis go to waste” lär Winston Churchill ha sagt. På morgonen den 29 mars, när vi möttes av alla glada ansikten på Kulturens hus i Luleå, och årskonferensen 2020/2022 precis skulle starta så kändes det citatet otroligt passande. SOI som förening står idag på fler ben, både verksamhetsmässigt och ekonomiskt och vi har skaffat oss förmågor att agera mer flexibelt i framtiden. Jag vill sända ett stort tack till den hårt arbetande styrelsen som åstadkommit allt detta, och till den lokala gruppen i Luleå för fantastiskt proffsigt värdskap!

Redan 8-9 juni dyker vi upp igen! Denna gång på jättemässan ”Lösningar för offentlig sektor” i Kista utanför Stockholm. Vi anordnar paneldebatter på scen och provar ett nytt koncept för de av er medlemmar som är på plats, en mingelfrukost på temat ”Träffa styrelsen” där vi tänker oss att samla in inspiration, synpunkter och tips på hur föreningens verksamhet kan fortsätta utvecklas.

Ni får förlåta en ordförande som ägnar sitt ordförandebrev till lite ”självberöm åt styrelsen” såhär efter den urladdning som årskonferensen innebär, men kom samtidigt ihåg att vi är en medlemsförening och både mål, mening och kraft kommer från er medlemmar!

Glad Påsk!

Martin Kruse

Ordförande SOI