Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Vem diggar DIGG?

30 november, 2018

DIGG betyder egentligen Myndigheten för digital förvaltning. Denna nystartade myndighet, belägen i Sundsvall, är än så länge tämligen okänd.

DIGG’s ledningsgrupp.

Men utifrån myndighetens verksamhetsbeskrivning och de stora behov vi ser av nya digitala tjänster och nya framtidsriktade sätt att upphandla så kan detta snabbt förändras. DIGG har även ett specifikt uppdrag när det gäller kravet på elektroniska fakturor vid offentlig upphandling. Så här lyder den allmänna verksamhetsbeskrivningen.

DIGG ska vara ett nav för digitaliseringen av den offentliga sektorn. Som stöttar och driver på. Till nytta för alla.

Vårt uppdrag är att samordna och stödja den förvaltningsgemensamma digitaliseringen i syfte att göra den offentliga förvaltningen mer effektiv och ändamålsenlig. Med den offentliga förvaltningen menas kommuner, landsting och statliga myndigheter. Vi ansvarar för den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen såsom den beskrivs i myndighetens instruktion. Vidare bistår vi regeringen med underlag för utvecklingen av digitaliseringen av den offentliga förvaltningen, och följer och analyserar utvecklingen.

Krav på elektroniska fakturor vid offentlig upphandling
Myndigheten ska vidta förberedande åtgärder med anledning av att lagen (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling träder i kraft den 1 april 2019. De förberedande åtgärderna kan avse bl.a. informations- och utbildningsinsatser till såväl upphandlande myndigheter och enheter som leverantörer till dessa. Vid utförandet av uppdraget ska det arbete som har utförts av Ekonomistyrningsverket tas tillvara. Myndigheten ska senast den 31 mars 2019 redovisa uppdraget till regeringen (Finansdepartementet).

Många småföretagare klarar inte nya lagkraven på e-faktura
Den 1 april 2019 blir det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med e-faktura. Lagen påverkar över 200 000 leverantörer. Men över 75 procent av småföretagen i Sverige skickar inte e-fakturor i dag, enligt en undersökning som SCB genomfört.

Kravet på att skicka e-faktura gäller alla upphandlingar som påbörjas efter den 1 april 2019. E-fakturorna måste även följa en ny europeisk standard som etableras i Sverige under 2018. PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor lever inte upp till lagkraven.

De flesta småföretag kan inte skicka e-faktura

Över 75 procent av småföretagen skickar inte e-fakturor i dag, enligt en undersökning som SCB genomfört på uppdrag av DIGG.

Undersökningen visar även att det är många av företagen som gör affärer med offentlig sektor, vart tredje företag med mindre än 50 anställda har någon gång de senaste 90 dagarna fakturerat offentlig sektor. Bland dessa är det endast vart femte företag som använt sig av E-faktura.

Stöd för att förbereda sig inför lagkravet på e-faktura
Offentliga organisationer behöver informera sina leverantörer om den nya lagen och säkerställa att de kan erbjuda en fakturaportal till sina leverantörer.

Tips på vad du som småföretagare kan göra för att säkerställa att ni klarar kraven:
Om du har en leverantör av ekonomiprogram eller faktureringstjänst – fråga dem hur de kan hjälpa dig med e-faktura.
Om du kan få hjälp med e-faktura av din tjänsteleverantör – fråga även om de kan hjälpa dig att fakturera via PEPPOLs nätverk.
Om du sällan fakturerar offentlig sektor och inte vill anskaffa ett eget systemstöd – fråga din kund i offentlig sektor om de har en fakturaportal. Där kan du manuellt skapa en e-faktura.
Se över avtalen med dina kunder i offentlig sektor – när kommer din kund att börja ställa krav på e-faktura?
Här hittar du mer information om den nya lagen och hur offentliga organisationer och leverantörer kan förbereda sig

Om undersökningen
SCB har genomfört en undersökning bland små- och mikroföretag (1–49 anställda) den 16 april–28 maj 2018. Syftet med undersökningen är att ta reda på om företagen skickar e-fakturor i dag och vilka möjligheter de har att skicka e-fakturor efter att den nya lagen har trätt i kraft. Urvalet bestod av 5 210 slumpmässigt utvalda små- och mikroföretag. Totalt svarade 1 806 företag.

Användningen av e-faktura i små och mikroföretag. Sammanfattning av resultatet
Många småföretag klarar inte de nya lagkraven på e-faktura

Över 75% av alla företag med mindre än 50 anställda skickar inte E-fakturor idag.
Många småföretag gör affärer med offentlig sektor

Omkring en tredjedel av alla företag med mindre än 50 anställda har de senaste 90 dagarna fakturerat offentlig sektor.
Över hälften av alla företag med 10-49 anställda har de senaste 90 dagarna fakturerat offentlig sektor.
Få småföretag använder e-faktura vid affärer med offentlig sektor

Av företagen som fakturerar offentlig sektor är det endast omkring vart femte företag som använder E-faktura.

Läs mer om undersökningen här.

                                                              *

Generellt om digitaliseringspolitiken
Målet för digitaliseringspolitiken är att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.

Elektroniska kommunikationer ska vara effektiva, säkra och robusta samt tillgodose användarnas behov. De elektroniska kommunikationerna ska i första hand tillhandahållas genom en väl fungerande marknad, men staten ska ha ett ansvar på områden där behoven inte enbart kan tillgodoses av marknaden.

Sverige ska ha bredband i världsklass. Alla hushåll och företag bör ha goda möjligheter att använda sig av elektroniska samhällstjänster och service via bredband. Detta har beslutats i enlighet med propositionen Tillgängliga elektroniska kommunikationer (prop. 2009/10:193).

Regeringens bredbandsstrategi – Sverige helt uppkopplat 2025 – har visionen ett helt uppkopplat Sverige och har målsättningar för tillgång till snabbt bredband i hemmet och på arbetet, samt för tillgång till mobila tjänster där människor normalt befinner sig.

En väl utbyggd och välfungerande digital infrastruktur är en förutsättning för att möta den ökade digitaliseringen i samhället och skapa de möjligheter till ökad konkurrens- och innovationskraft som digitaliseringen ger.