Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Om SOI för tio år sedan

24 oktober, 2018

Vilka frågor stod i centrum?

För tio år sedan hade vi ganska nyligen införlivat 2004 års direktiv kring offentlig upphandling i svensk lagstiftning. Efter sex år som ordförande i SOI skulle Sven Eric Hargeskog lämna ordförandeposten i SOI. I sin sista och mycket framsynta ledare i SOI’s tidning, Affärer, sammanfattade han problem och möjligheter för svensk upphandling.

Artikeln illustrerar på ett utmärkt sätt att otroligt mycket har hänt inom upphandlingen sedan artikeln skrevs och att mycket av det som SOI har hoppats på och envist arbetat för, faktiskt har genomförts. Så här skrev Sven-Eric bland annat.

”Min viktigaste fråga som ordförande har varit att flytta intresse och initiativ från en ensidig fokusering på den juridiska delen av offentlig upphandling. Jag brukar tala om de offentliga upphandlarnas Bermudatriangel, för att illustrera dilemmat vi står inför i vårt dagliga arbete.

Vi måste försöka balansera de tre olika syftena med offentlig upphandling,
(1) affärsmässighet och värde för pengarna,
(2) regelverk och rättspraxis och
(3) politiska ambitioner och samhälleliga mål. Som exempel på politiska mål kan nämnas miljö och klimat, sociala aspekter, jämställdhet, arbetsmiljö, barnarbete, användbarhet, småföretag och innovationer

Vi har idag i Sverige en fungerande organisation och ett system för den juridiska delen av offentlig upphandling. Men det finns inte tillstymmelse till initiativ för övriga delar i triangeln på samlad nivå. Eftersom de allra flesta som har offentlig upphandling på sitt bord inte har vare sig tid eller resurser att jobba med övriga frågor och hur de olika kraven ställer sig i förhållande till varandra, är det viktigt att få en tydlighet från regeringen om vad som gäller. De måste sätta upp tydliga mål och prioritera. Jag kommer att fortsätta driva kravet på att regeringen tar fram en nationell policy för offentlig upphandling och hoppas naturligtvis på fortsatt stöd från SOI i denna fråga.

Men även om regeringen tar fram en policy, räcker inte detta. En nationell policy är på en väldigt generell nivå, och behöver uttolkas i praktisk tillämpning och metoder. Det är därför viktigt att det finns en drivande organisation som har ansvar för och äger dessa frågor. Jag har därför i olika sammanhang föreslagit bildandet av en särskild funktion för metodutveckling av offentlig upphandling. Den skulle få många viktiga funktioner, bl a att föreslå och förtydliga den nationella policyn, samordna nationella handlingsplaner, som växer fram inom olika områden (miljö, innovationer, småföretag, e-handel, etc.), utveckla metoder för utvärdering, effektmålsinriktade upphandlingar, o s v. självklart skulle detta ske i samverkan med olika experter och intressenter, såsom forskare, leverantörer och offentliga upphandlare. Jag hoppas att SOI är med på tåget här också.

Inom ramen för affärsmässighetsbegreppet ryms många aspekter. En av dem som jag prioriterat under min tid som ordförande har varit vikten av en god dialog med anbudsgivarna, i form av branschföreträdare. Även här hoppas jag att SOI vidareutvecklar och stärker denna dialog, som den starka och representativa part SOI är. Jag vet att leverantörerna är mycket intresserade och positiva till sådana dialoger.”

Nya webbplatsen + nyhetsbreven = sant!
Så löd rubriken till en intressant nyhet i samma nummer av tidningen Affärer (1-2008). SOI kommer nu för första gången att få en fungerande webbplats, som i fortsättningen skall ersätta tidningen (som kom ut med fyra nummer per år). Bland annat står det i artikeln:

 ”Nu var det inte för att få en snyggare webbplats som den skulle konstrueras om, även om det inte skulle vara en nackdel.

Det verkligt viktiga syftet var i stället att skapa en webbplats som, kombinerat med ett elektroniskt nyhetsbrev, skulle kunna underlätta snabb kommunikation med medlemmarna, snabba nyheter, ökade möjligheter till debatt och en plattform där styrelse, redaktionsråd och redaktör har möjligheter till snabb kommunikation utan att vara insatta i programmering, html etc.”