Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

OPI – utforskar framtida upphandlingsområden

24 oktober, 2018

I gränslandet mellan det offentligas behov och marknadens lösningar

Av alla de nya utmaningar som möter de offentliga inköparna hör innovation till det svåraste. En ny form i Sverige för tidig dialog och utveckling är OPI, Offentligt Privat Innovationssamarbete. Till skillnad från innovationspartnerskap är OPI inte ett upphandlingsförfarande utan en del i den dialog som kan komma att leda till en upphandling, en form av utvecklad strukturerad marknadsdialog. Syftet med OPI är att gå från att lyssna på vad marknaden har här och nu (marknadsdialog) till att utveckla och testa lösningar i en legalt skyddad miljö (OPI).

Vi har pratat med Catharina Piper, advokat med upphandlingsjuridik på agendan, som har haft ett särskilt uppdrag för Länsstyrelsen i Skåne att förmedla kunskap om OPI.

– Hur vill du beskriva OPI?
– OPI är ett sätt att hitta innovativa lösningar på framtidens utmaningar, ett ömsesidigt samarbete kring gemensamma mål. Man kan säga att det skulle kunna vara ett alternativ till förkommersiell upphandling, men utan eller endast symbolisk ersättning till leverantören. Båda parter är på samma sida så att säga och om eller när en OPI leder till upphandlingar återstår att se. Man kan säga att det är ett explorativt, undersökande arbetssätt. Mer formellt kan det uttryckas så här: ”Metoden utmynnar i ett jämbördigt utvecklingskontrakt där jävsituationer, ägarskapsfrågor och offentliggörande av resultat behandlas. Det gemensamma icke-förpliktigande utvecklingskontraktet eller forskningskontraktet skapar ett öppet och formbart innovationsrum mellan offentliga och privata aktörer.” Metoden har utvecklats i Danmark och har bland annat applicerats på avfallsområdet i Helsingborg. Noteras ska att jag rekommenderar att man har kontakt med en jurist innan man tecknar ett OPI-avtal.

Samarbetet ger den offentliga aktören möjlighet till ökad effektivitet, innovation och samhällsnytta genom rätt ställda krav i framtida upphandlingar och den privata aktören får ökad insikt om den offentliga aktörens arbetssätt och mål. Vidare ges den privata aktören en möjlighet att testa en potentiell framtida marknad. För det offentliga innebär det att gå från att lyssna på marknaden till att utveckla tillsammans med marknaden för att sedan om behovet finns upphandla varan eller tjänsten.

– Hur väljer man ut en leverantör för samarbetet? Eller kan det vara flera?
– Det kan vara en eller flera upphandlande organisationer och en eller flera leverantörer som medverkar i ett OPI. Jag rekommenderar att man annonserar ett OPI.

– Klarar ett litet företag att medverka eller blir det bara de stora, det är ju i stort sett utan ersättning?
– Det gör de, vi har sett att många gånger medverkar små företag. I exempel Danmark har vi sett att när det väl kommer till en upphandling så kan den mycket väl vinnas av ett företag som inte deltagit i OPI:t.

– Har du något exempel på en pågående OPI?
– Ett bra exempel är projektet ”Behovsanpassad avfallstömning i nordvästra Skåne”, där NSR (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) söker ”on-demand” lösningar för framtidens digitaliserade avfallssektor. Sökandet har möjliggjorts genom ett OPI-samarbete. Man vill skapa mer kundanpassade lösningar och ge kunderna ekonomiskt incitament att minska sina avfallsmängder genom att enbart betala för de tömningar de behöver.

Om NSR
NSR ägs av Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm med totalt ca 225 000 invånare. Bolaget verkar avfallsförebyggande samt med att samla in och ta hand om avfall och återvinningsmaterial på bästa sätt med hänsyn till miljö, arbetsmiljö, teknik och ekonomi.

Taket är högt på NSR när det gäller nya perspektiv och att testa idéer. Något som både är spännande och viktigt. Vi måste hålla takt med samhällets utveckling och proaktivt se till vilken service framtidens invånare vill ha - och även ifrågasätta avfallets varande överhuvudtaget.”, säger Björn Jacobsson, IT- och Insamlingschef sam projektledare för NSR:s case i Cleantech TIPP.

NSR är offentlig partner i samarbetet och iTunnan med underleverantörerna Sensefarm och B&M svarar för den privata sidan. Samarbetet pågår 2018 ut, utveckling av teknik och system pågår under våren. Därefter är målet att genomföra ett test ute hos hushållen med start i skiftet maj-juni. Ambitionen är att testa hos 250 hushåll med två kärl per hushåll under en sexmånadersperiod. Under våren 2018 gjordes en omfattande planering av hur kommunikation, drift och utvärdering ska ske under testet.

Enligt ett nyss utskickat pressmeddelande har testet fungerat mycket bra, optimera routen man hämtar avfall i när folk själva berättar när tunnan är full, den patenterade modul från Bintel AB som monteras på hushållens sopkärl och sedan pratar direkt med ruttplaneringsverktygen, ger sopbilarna deras insamlingsrutter.

Genomförandet av OPI-samarbetet görs i två steg – utveckling och verifiering av teknik samt test och utvärdering. Testet syftar till att undersöka vilka effekter det ger hos kund, för kund, i arbetssätt för chaufför, antal transporter etc. Målet för NSR är att lära mer om tekniken och lära mer om beteendet i användandet av detta system.

Läs mer om projektet här