Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Upphandlingsmyndighetens nya uppdrag

16 december, 2020

Verka för mer ändamålsenliga inköpsorganisationer

Foto: Kristian Pohl/ Regeringskansliet

Staten, kommuner och regioner köper in varor och tjänster för närmare 800 miljarder kronor varje år.
Det är inköp som kan användas för att åstadkomma en bättre samhällsservice och bidra till en hållbar utveckling. Regeringen ger därför Upphandlingsmyndigheten i uppdrag att verka för ökad styrning och organisation av inköp i staten, kommuner och regioner samt följa upp denna utveckling.

– När samhället köper in varor och tjänster måste vi få ut så mycket samhällsnytta som möjligt. Myndighetsledningar och ledningar i kommuner och regioner behöver därför ta ett tydligare ägarskap för dessa frågor, säger civilminister Lena Micko.

Uppdraget till Upphandlingsmyndigheten innebär att stimulera etableringen av så kallade ändamålsenliga inköpsorganisationer. Det innebär att det finns en styrning och organisation av inköpsarbetet som utgår från ett helhetsperspektiv. Upphandlingsmyndigheten ska följa upp och genomföra olika insatser för att driva på utvecklingen av ändamålsenliga inköpsorganisationer under 2021. Insatserna ska vara riktade till ledningen hos upphandlande myndigheter och enheter. Syftet med insatserna är att sprida kunskap, ge insikter om vilka möjligheter ett strategiskt arbetssätt och en ändamålsenlig organisation för inköp erbjuder samt tydliggöra fördelarna med att ett sådant arbetssätt och en sådan organisation etableras snarast.

Hela uppdragsbeskrivningen hittar du här

Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 28 februari 2022.