Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Rapporten om ändamålsenliga inköpsorganisationer

11 april, 2022

Upphandlingsmyndigheten har nyligen presenterat rapporten vars hela namn lyder ” Att stimulera etableringen av ändamålsenliga inköpsorganisationer”.

Upphandlingsmyndigheten fick den 2 december 2020 i uppdrag av regeringen att ”Stimulera etableringen av ändamålsenliga inköpsorganisationer” (Fi2020/04834). De riktade insatserna som formuleras ska enligt uppdraget genomföras under 2021 och redovisas till regeringen (Finansdepartementet) senast den 28 februari 2022.

I uppdraget formuleras att Upphandlingsmyndigheten ska:
• ta fram ett verktyg för att följa upp utvecklingen av ändamälsenliga inköpsorganisationer
• arrangera och genomföra riktade insatser för ledningen hos upphandlande myndigheter och enheter.

I uppdraget ingår också  att följa upp och utvärdera verktyget och effekterna av de genomförda insatserna, samt att lämna förslag till en flerårig plan för hur ett fortsatt arbete kan stödja etableringen av ändamålsenliga inköpsorganisationer. Dessa förslag ska även omfatta en uppskattning av kostnaderna för föreslagna åtgärder.

Rapporten, som är nedladdningsbar, hittar du här.