Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Lokal och regional klimatomställning

22 november, 2022

Underlag inför klimatpolitisk handlingsplan 2023

Pressträff för rapporten ”En ökad lokal och regional klimatomställning – underlag inför klimatpolitisk handlingsplan 2023”. Aino Inkinen, Emma C Ejerhed, Anna C Karlsson, klimat- och energistrateger och landshövding Göran Enander.

I Länsstyrelsens meddelandeserie har Länsstyrelsen i Uppsala publicerat en omfattande rapport om lokal och regional klimatomställning. Rapporten är en avrapportering av ett regeringsuppdrag. Vi publicerar här ett avsnitt ur den, med specifik bäring på den offentliga upphandlingen.

Regional upphandlingssamordning
Ett utökat stöd till framför allt kommuner föreslås genom fleråriga statliga stöd för regionala funktioner för upphandlingssamordning. Medel föreslås kunna sökas av region, kommunförbund, gemensam inköpsorganisation, samordnande kommun eller motsvarande för utveckling och tillämpning av klimatkrav i upphandling. Om det offentliga ska gå före i klimatomställningen behöver klimatkrav öka i offentlig upphandling. Förslag bidrar med stöd till kommunerna och regionerna för att överkomma identifierade hinder kopplade till främst resurs- och kapacitetsbrist.

Detta förslag innebär fleråriga statliga stöd till regionala funktioner för upphandlingssamordning för utveckling och tillämpning av klimatkrav i upphandling. Medel föreslås kunna sökas av region, kommunförbund, gemensam inköpsorganisation, samordnande kommun eller motsvarande via Upphandlingsmyndigheten som även uppdras att stödja och följa upp upphandlingssamordningens arbete.

Samordningsfunktionen stödjer kommunernas upphandlingsverksamhet genom nätverk och samarbeten. Här ingår även att agera länk till Upphandlingsmyndigheten, arbeta med strategiska upphandlingsriktlinjer och regional utveckling samt att driva projekt och utbildningsinsatser. Samordningsfunktionen ska också på olika sätt underlätta regionens och kommunernas arbete med uppföljning av kravuppfyllelse samt facilitera leverantörsdialog och annan extern kommunikation.

Då många kommuner har likartade upphandlingsbehov och att det inom vissa sektorer liknar de behov som regionen har, finns det goda förutsättningar för samordning. Det finns även betydande möjligheter till effektivt erfarenhetsutbyte kring mer innovativa och resurseffektiva lösningar kopplat till upphandlingar, till exempel att upphandla möbeltjänster som inventering, lager och renovering snarare än enbart upphandling av nya möbler

Finansieringen föreslås omfatta cirka 50 miljoner kronor per år via Upphandlingsmyndigheten under 2024-2030 med en kontrollstation vid lämplig tidpunkt. Med cirka 2,5 miljoner kronor per sökande part finns möjlighet till både tjänst och projekt.

Hinder som minskas och möjligheter som ökas
Om det offentliga ska gå före i klimatomställningen behöver klimatkrav öka i offentlig upphandling vilket framhålls både i promemorian En skyldighet att beakta vissa samhällsintressen vid offentlig upphandling (Ds 2021:31) och i Miljömålsberedningens utredning Sveriges globala klimatavtryck (SOU 2022:15). Hinder för att utnyttja denna möjlighet och kunna sända signaler för klimatomställning till företag utgörs enligt kommunintervjuerna av resurs- och kompetensbrist. För att öka kostnadseffektiviteten bör mellankommunala och regionala samarbeten främjas och stöd ges till de samarbeten som redan sker. Det kan utgöra hinder för effektiv klimatomställning om olika upphandlande aktörer ställer olika klimatkrav i samma närområde där företag då får olika besked om vilka klimatkrav de ska möta upp mot vilket försvårar deras omställning.

Kommunernas verksamheters aktiva deltagande i upphandlingsprocessen, förutom upphandlingsenheterna, lyfts fram som extra viktigt i fråga om utformning av relevanta upphandlingskrav anpassade för beställarnas behov och för en effektiv och relevant uppföljning. Här kan förutom det regionala stödet även förslaget om medel för en kommunal klimatomställningsfunktion, förslag 3, utgöra en viktig resurs.

Ytterligare möjligheter är att kopplingen mellan kommuner och regioner med Upphandlingsmyndigheten och andra myndigheter tydliggörs via den regionala samordningen och arbetet med ständiga förbättringar för utformningen av upphandlingskriterier underlättas. Med bättre upphandlingskriterier underlättas kommunernas och regionernas upphandlingsarbete.

Hela avsnittet om regional upphandlingssamordning finns att läsa i rapporten, sidorna 90-94. Den kan laddas ner här.