Allmänna bestämmelser för leverans av varor till offentlig sektor
SKR har tillsammans med andra aktörer, bland annat SOI, arbetat fram ett nytt standardavtal för leverans av varor till den offentliga sektorn, ALOS25.
Avtalet är ett standardavtal för leverans av varor till den offentliga sektorn. Det kan användas för leverans av varor för både standardvaror och specialtillverkade varor. Det kan användas både för enstaka köp och för ramavtal. Det gamla avtalet från 2005 ALOS 05, har bearbetats av en arbetsgrupp under ledning av SKR.
Förändringar i avtalet:
Språket har moderniserats: parterna benämns exempelvis som köpare och säljare genomgående i avtalet, ordet skall har ersatts med ska, bestämmelsen om fakturering innehåller inte längre någon hänvisning till pappersfaktura. Punkten om pris har också justerats språkligt.
Hänvisningarna till Incoterms har gjorts neutrala.
Vitesklausulen har förtydligats. Nu framgår det att köparen ska framställa krav om vite och att det ska ske skriftligen.
En punkt om säljarens rätt till hävning har tillkommit.
Bestämmelserna om fel har förtydligats språkligt men ansvaret har inte ändrats.
Force-majureklausulen har också justerats. Notera tidsbegränsningen.
Det återstår att uppdatera kommentaren till avtalet och att översätta avtalet och senare även kommentaren till engelska. Det arbetet påbörjas i januari 2026.
Arbetsgruppen har bestått av deltagare från
SKR
Adda Inköpscentral
Teknikföretagen
Maskinleverantörerna
Swedish Medtec AB
SOI
Svensk Handel.
Försvarsmakten har valt att inte medverka denna gång. Det har varit möjligt för intresserade att inkomma med synpunkter på ett utkast under hösten.
ALOS 05 behövde revideras eftersom det fanns behov av att modernisera avtalet. I det gamla avtalet fanns också hänvisningar till rättsakter som inte längre är i kraft.
Nedanstående dokument finns att ladda ner.
• Allmänna bestämmelser (PDF) pdf
• Kommentarer (PDF) pdf
• General terms for supply of goods (PDF)
• Commentary on ALOS 05 (PDF)
Dokumenten hittar du här.