”Digitale verktøy skal gi enkel info-tilgang i kampen mot useriøse aktører”
Arbetsmarknads- och inkluderingsminister Kjersti Stenseng
Sverige är inte ensamt om de ökande problemen med oseriösa leverantörer. Även i Norge finns starka behov att vidta åtgärder emot dessa. Den norska artikeln, (på svenska: ”Digitala verktyg skall ge enkel tillgång i kampen mot oseriösa aktörer.”) är högst relevant även för oss, där problemen till och ökat utifrån ny praxis på området, vilket bland annat Henrik Karlsson, förvaltningsdirektör Göteborgs stad Inköp och upphandling, har berättat om. (Som det verkar i artikeln skall det norska kommande registret vara öppet för alla, inte bara upphandlare.) Artikeln nedan är publicerad av Anbud365 och skriven av dess mångåriga redaktör Lennart Hovland. Här i förhoppningsvis hyfsat fungerande svensk översättning.
Arbetsmarknads- och inkluderingsminister Kjersti Stenseng aviserar ett antal åtgärder i kampen mot oseriösa leverantörer i offentlig upphandling – både i statsbudgetpropositionen och i 2025 års upplaga av handlingsplanen mot social dumpning och arbetsplatsbrottslighet.
Om offentliga upphandlare ska kunna fatta välgrundade beslut om välrenommerade leverantörer behövs lösningar som ger enkel tillgång till nödvändig information. För att uppnå detta aviserar regeringen nu ett fokus på digitala verktyg – inklusive digitala plånböcker och datadelning.
Och det norska Arbetstilsynet kommer att publicera beslut om avstängningar och inspektionsdokument på e-Innsyn, samtidigt som myndigheten arbetar med att göra denna information tillgänglig på ett enklare sätt. Stora statligt ägda byggbeställare får ett särskilt ansvar att hålla oseriösa leverantörer borta från offentlig upphandling. I den föreslagna statsbudgeten för 2026 betonar Arbetsmarknads- och socialministeriet att det ska bli lättare att hitta seriösa leverantörer, bland annat genom bättre informationsdelning och utveckling av digitala verktyg.
Den norska modellen för offentlig upphandling kommer att vidareutvecklas, och offentliga byggherrar kommer att samarbeta närmare för att säkerställa att upphandlingen sker från seriösa leverantörer. Arbeidstilsynet kommer att publicera sina inspektionsrapporter och beslut om avstängningar, vilket gör informationen mer lättillgänglig, inte minst för offentliga beställare.
Enkel tillgång till information
Konsumenter, privata företag och offentliga upphandlare bör ges möjlighet att göra välgrundade val av seriösa leverantörer, framhåller ministeriet i sitt budgetförslag. Därför behövs lösningar som ger enkel tillgång till information. Regeringen kommer att utreda hur digitala plånböcker och datadelning kan möjliggöra detta. Som upphandlare har den offentliga sektorn ett särskilt ansvar att säkerställa seriösa och anständiga löne- och arbetsvillkor bland sina leverantörer.
Det norska Arbetstilsynet kommer att publicera inspektionsdokument och avstängningsbeslut på e-Innsyn, en digital söktjänst för dokument från offentliga postregister. Myndigheten kommer att göra lösningen synlig och lättillgänglig på sin webbplats, säger de. Detta kommer att förbättra tillgången till information som gör det möjligt att sålla bort skrupelfria och kriminella aktörer. Den norska Arbetstilsynet kommer att fortsätta arbeta med lösningar för att göra den publicerade informationen mer lättillgänglig.
Handlingsplan
Budgetdokumentet hänvisar till 2025 års upplaga av handlingsplanen mot social dumpning och arbetsplatsbrottslighet, där många av dessa åtgärder diskuteras mer i detalj. En förutsättning för att mobilisera konsument- och köpkraft är att förse dessa grupper med verktyg i form av att göra information om tillförlitlighet tillgänglig, står det i handlingsplanen.
Detta kräver god registerkvalitet genom uppdaterade och korrekta data innan seriositetsinformation delas. Ytterligare insatser behövs för att säkerställa informationsdelning.
Två steg av den norska modellen har sett dagens ljus, men handlingsplanen indikerar att ytterligare arbete kommer att göras för att bedöma krav på digitala anställningslistor och vidareutveckling av e-Bevis, som bland annat kommer att kopplas till digitala plånböcker.
Byggherreansvar
Regeringen kommer att uppdra åt de statliga myndigheter och företag som ansvarar för stora upphandlingar inom bygg- och anläggningssektorn att fortsätta och vidareutveckla sitt samarbetsforum för att främja seriositet i offentlig upphandling. Detta samarbete involverar bland annat Statsbygg, Statens vegvesen och Bane NOR. Syftet är att utbyta erfarenheter och förebygga arbetsplatsbrottslighet i samband med offentliga uppdrag.
I handlingsplanen anges också att regeringen ska stärka informationen om, och uppföljningen av, de godkännandeordningar som införts för verksamheter inom städning, bilvård/däckbyte och bemanning.
Godkännande innebär att företagen registreras i ett offentligt tillgängligt register. Syftet är bland annat att göra det möjligt för konsumenter och köpare att välja seriösa och godkända leverantörer. Den norska arbetstillsynet ska, i samarbete med arbetsmarknadens parter, vidareutveckla åtgärder för att stärka företagens efterlevnad av godkännandesystemen, står det, och genomföra informationsinsatser riktade till bland annat konsumenter, köpare och kunder för att säkerställa medvetenhet om och uppmärksamhet kring systemen.
* * *
Det blir intressant att följa hur Norge lyckas med denna utveckling av en digital lösning i kampen mot oseriösa leverantörer!