Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-121 513 25 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

IKA i Danmark satsar på AI

27 november, 2025

IKA och Nordicode ingår banbrytande samarbete kring AI-verktyg för offentlig upphandling

I en annan artikel kopplad till dagens nyhetbrev berättar vi om hur norska myndigheter tar itu med frågorna om oseriösa leverantörer. Här följer ytterligare en ”nordisk” artikel, som också är kopplad till den offentligs upphandlingens möjliga framtid, i detta fallet med hjälp av AI.

IKA – den danska Föreningen för offentlig upphandling som just firat sin 40-årsdag och företaget Nordicode inleder nu ett samarbete kring utvecklingen av ett nytt AI-baserat verktyg, Udbudsbot,* som ska revolutionera kunskapsdelning och arbete med offentlig upphandling bland IKA’s medlemmar.

”Anbudsboten är avsedd att göra det enklare för IKA-medlemmar att dela kunskap och erfarenheter om anbudsmaterial, en process som hittills har varit både manuell och tidskrävande. Det nya verktyget kommer att kunna stödja offentliga upphandlare i deras arbete med att utforma upphandlingsmaterial och samtidigt fungera som ett gemensamt, säkert forum för kunskapsdelning mellan IKAs medlemmar.

Som en del av samarbetet görs en gratis pilotversion av Udbudsbot tillgänglig för alla IKA-medlemmar via ika.dk, där verktyget kan testas och användas i praktiken.

– ”På IKA är vi stolta över att kunna presentera ett samarbete som både bidrar till innovation och till att förverkliga vårt syfte – att kunskap är något vi delar.
Tillsammans med Nordicode tar vi ett viktigt steg mot att skapa ett intelligent verktyg som kan minska trycket på offentliga upphandlingsavdelningar och främja effektivitet och erfarenhetsutbyte”, säger Charlotte Sander, sekretariatschef på IKA.
– ”Samarbetet med IKA visar hur artificiell intelligens kan omsättas i konkreta verktyg som stärker både kunskapsdelning och innovation inom den offentliga sektorn. Upphandlingsboten är ett viktigt första steg”, säger Mikkel Vagn, partner på Nordicode.

En säker och sluten utvecklingsmiljö 
IKA bidrar med professionell kunskap och färdigheter till utvecklingen av AI-verktyget. Anbudsboten är en sluten lösning som kräver inloggning, där medlemmars prompts och data behandlas konfidentiellt och inte delas med tredje part. Pilotprocessen kommer att genomföras i två faser; en utvecklingsfas och en testfas, där medlemmarna inbjuds att aktivt bidra med input och erfarenheter. Efter pilotfasen förväntas en färdigutvecklad version av Udbudsbot finnas tillgänglig för medlemmar som en prenumerationslösning till ett exklusivt medlemspris.

Inbjudan att delta i utvecklingen 
IKA etablerar en styrgrupp som i samarbete med Nordicode ska arbeta med vidareutveckling och funktionaliteter i pilotprojektet.
Medlemmar som vill delta i styrgruppen eller bidra till utvecklingen av Udbudsbot uppmanas att kontakta IKAs sekretariat.

För ytterligare information, kontakta: IKA – Föreningen för Offentlig Upphandling
Sekretariatschef, Charlotte Sander, charlotte@ika.dk
Program- och projektchef, Anja Vang Blessing, anja@ika.dk”

                                        * * *

Fotnot – info hämtad från Google
"En AI-bot, även känd som en chatbot eller konversationsagent, är ett datorprogram som är utformat för att simulera mänskliga samtal (antingen via text eller röst) genom att använda artificiell intelligens. Dessa bottar kan förstå frågor, tolka avsikter och formulera relevanta svar. De används ofta i kundtjänst, för att automatisera uppgifter eller för att tillhandahålla information dygnet runt.
Huvudkomponenter och funktioner:
• Naturlig språkbehandling (NLP): Detta är kärnan i en AI-bot. NLP gör det möjligt för botten att förstå och tolka mänskligt språk, identifiera nyckelord och avsikter i det användaren säger.
• Maskininlärning (ML): Många avancerade bottar använder maskininlärning för att förbättra sina svar över tid. De lär sig av interaktioner och blir mer träffsäkra ju mer de används.
• Automatisering: Den primära funktionen är att automatisera svar på vanliga frågor, vilket sparar tid för både användaren och företaget som tillhandahåller botten."