Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Rapport från ett styrelsemöte

27 maj, 2025

Ordföranden har ordet

Rapport från ett styrelsemöte

I början av maj träffades SOI:s nyvalda styrelse för ett tvådagars styrelsemötet. Detta första fysiska möte efter årsmötet brukar vara det riktiga startskottet för den nya styrelsens arbete med de aktiviteter som följer av den av årsmötet beslutade verksamhetsplanen och i år var inget undantag.

Vi inledde dagarna med en djupdykning i deltagarutvärderingen av konferensen i Karlstad för att sedan direkt ta med erfarenheter och insikter därifrån in i arbetet med inledande planering av årskonferensen i Västerås i slutet av april 2026. Hur vägen fram till en årskonferens ser ut har jag tidigare berört i ett av mina äldre (vice) ordförandebrev Och tycker du att det är för långt till april 2026 och vill stilla ditt sug efter nätverkade, omvärldsspaning och kunskapshöjning tidigare än så vill jag passa på att rekommendera att SOI Väst anordnar en heldagsträff på temat ”Framtidens upphandling” i Skövde den 16 oktober. Läs mer här eller maila soi@soi.se för mer information.

Dessutom samarbetar ju SOI med Mötesplats Offentliga Affärer som går av stapeln i Stockholm 24-25 september. Precis som vår egen årskonferens är det en viktig mötesplats för både inköpare och leverantörer och som medlem i SOI har du 1 400 kr rabatt på deltagaravgiften om du anger koden som du fått i mailen när du anmäler dig. Anmäl dig här.

Något som vi la lite extra mycket tid på under vårt styrelsemöte var SOI:s kompetensprofil för offentliga inköpare Kompetensprofilen lanserades i samband med föreningens 40-årsjubileum i Uppsala 2019 och hade sin bakgrund i att rollen som offentlig inköpare med åren blivit allt mer komplex och där medlemmarnas upplevelse var att kraven på kompetens inom ett antal olika kompetensområden hade ökat. Tillsammans med kompetensprofilen lanserades också Kompetenskollen som är ett digitalt verktyg för att skatta sin egen eller organisationens kompetens. Såväl kompetensprofilen som Kompetenskollen har varit uppskattade och har använts av både medlemmar och upphandlande myndigheter för att kartlägga kompetens. Yrkeshögskolor har dessutom använt SOI:s kompetensprofil som utgångspunkt för att sätta samman sina utbildningar.

Men de offentliga inköpen har fortsatt att bli allt mer komplexa även efter 2019 och vi ser därför att det är dags att se över och vid behov även uppdatera kompetensprofilen. Beredskap, välfärdsbrottslighet, AI och en högre mognad vad gäller kategoristyrning är bara några av de saker vi kom att tänka på när vi pratade i styrelsen. Men SOI bygger på kunskap, engagemang och inspel från medlemmarna och styrelsen kommer framöver samla in synpunkter och idéer om såväl arbetet med den uppdaterade kompetensprofilen som övriga fokusområden. Så håll utkik efter det, era svar är viktig input i det fortsatta arbetet 

 Och apropå möjligheten att påverka. Som ni kunde läsa i vårt senaste nyhetsbrev om att Konkurrensverket har fått i uppdrag av regeringen att lämna förslag till en effektiv, proportionerlig och tillförlitlig metod, för att bedöma i vilken utsträckning leverantörer fullgör kvalitetskraven i offentliga kontrakt.  För Konkurrensverket är det viktigt att få in synpunkter från de offentliga inköparna, som dagligen arbetar med det praktiska genomförandet av upphandlingar. Därför samverkar Sveriges Offentliga Inköpare och Konkurrensverket kring en enkät som skickades ut i slutet av april. Enkäten är öppen maj månad ut så om du ännu inte svarat finns fortfarande möjlighet. Enkäten hittar du här.

När jag skriver detta lyser majsolen för fullt och jag ska passa på att ge mig ut och njuta lite av den. Önskar er alla en fin avslutning på våren!

Martin Magnusson
Ordförande SOI